loading...
امور جوانان هلال احمرشهرستان البرز استان قزوین
کانون شاخه آزاد امور جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان البرز

دبیر کانون (کوجل) بازدید : 34 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر بهانه ای است برای قدردانی از انسان هایی که به دور از هرگونه نژاد و زبانی به یاری مردمان این کره خاکی می شتابند…

 

- روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر بهانه ای است برای قدردانی از انسان هایی که به دور از هرگونه نژاد و زبانی به یاری مردمان این کره خاکی می شتابند تا با وجود مهربان خویش، التیامی بر درد و رنج آنان شوند، کسانی که نماد انسانیت و شرافت در جهان هستی به شمار می روند و از آموزگاران بزرگ تاریخ محسوب می شوند.

سازمان صلیب سرخ و هلال احمر نهادی است که برای ترویج و تقویت حقوق بین الملل بشردوستانه و اصول آن در سطح جهانی تلاش می کند تا مانع شکل گیری درد و رنج انسان ها شود و همچنین حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی را به همراه بیاورد.

 ارگانی که وظیفه آن پاسداری از زندگی انسان ها، احترام به قربانیان جنگ و خشونت های داخلی و کمک به آنها، راهنمایی و هماهنگ سازی فعالیت های امدادی در شرایط بحران و حساس و…است.

پیشنهاد تشکیل جمعیت هایی برای کمک به قربانیان جنگ ها و مناقشه ها توسط هانری دونان، تاجر سوییسی پس از جنگ نظامی اتریش و ایتالیا در سولفورینو در سال ۱۸۵۹ میلادی مطرح شد، او کسی بود که با یاری جمعی از داوطلبان به کمک و مداوای مجروحان پرداخته و همین حرکت انساندوستانه باعث تشکیل جمعیت های کمک رسانی شد، در نهایت کنگره بین المللی صلیب سرخ در جریان کنفرانس بین المللی ژنو در ۱۸۶۳ میلادی با شرکت بیش از۳۰ نماینده از ۱۶ کشور اروپایی آغاز به کار کرد.

نشان کمیته بین المللی صلیب سرخ پس از گذشت یک سال از تاسیس این نهاد به تصویب رسید و به منظور پاسداشت هنری دونان سوییسی از پرچم کشور او الهام گرفته شده، به صورت علامت صلیب سرخی روی زمینه سفید معکوس رنگ های پرچم کشور سوییس است.

پس از شکل گیری جمعیت های امدادی، کشورهای اسلامی نیز از نشانی با نقش ماه نو (هلال ماه) سرخ رنگ در زمینه سفید استفاده کردند که به زبان عربی آن را هلال احمر می نامند. جایگاه جمعیت هلال احمر در عرصه جهانی بسیار مهم و حساس است و در واقع می توان هلال احمر و صلیب سرخ را بزرگ ترین و مهم ترین نهاد بشردوستانه در زمینه امداد رسانی جهانی دانست.

نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ۱۹۸۶ میلادی با شرکت ۱۸۶عضو از جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، در قالب کمیته و فدراسیون بین المللی برپا شد، این نهضت، شامل نهادهایی چون کنفرانس بین المللی، شورای نمایندگان نهضت و کمیسیون دائمی صلیب سرخ و هلال احمر بین المللی است.

انسانیت، بیطرفی، بی غرضی، خدمات داوطلبانه، نداشتن وابستگی، یگانگی و جهان شمولی، اصول اساسی و هفتگانه صلیب سرخ و هلال احمر محسوب می شود که این اصول در تمام فعالیتهای این جمعیت راهنما و لازم الاجرا به شمار می رود.

ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارای نهادی تحت عنوان جمعیت شیر خورشید سرخ ایران بود که یاری بخش نیازمندان به شمار می رفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد با نام جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم در هنگام نیازمندی ها می پردازد.

این نهاد بین المللی در حال حاضر مهمترین و بزرگترین سازمان بشردوستانه، در سراسر جهان به شمار می رود که یاری بخش تمامی مردمان ساکن در این گیتی پهناور است و تمامی تلاش خویش را به کار می بندد تا در مواقع لزوم و بحرانی مرهمی بر زخم های انسان ها شود و از درد و رنج آنها بکاهد، نقش مهم و اساسی این سازمان سبب شد تا هشتم می همزمان با ۱۸ اردیبهشت در تقویم جهانی روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نامگذاری شود تا فرصتی مغتنم باشد برای قدردانی از انسان هایی که با قلبی مهربان و روحی آسمانی دست یاری خویش را به سوی ساکنین این کره خاکی بلند می کنند.

چه نیکوست که در این روز شعر زیبای سعدی شاعر نام آور ایران زمین را دگربار زمزمه کنیم تا دریابیم انسان دوستی هماره پابرجاست.

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ کانون شاخه آزاد امور جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان البرز استان قزوین. این وبلاگ در راستای اهداف سازمان جوانان ( کانون شاخه آزاد ) تشکیل شده است و زیر نظر جمعیت هلال احمر شهرستان البرزاستان قزوین فعالیت خود را انجام می دهد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟
    کانون شاخه آزاد شهرستان البرز

    آمار سایت
  • کل مطالب : 96
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 240
  • بازدید ماه : 301
  • بازدید سال : 721
  • بازدید کلی : 9,978
  • کدهای اختصاصی
    کانون شاخه آزاد امور جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان البرز
    چارت اعضاء کانون