loading...
امور جوانان هلال احمرشهرستان البرز استان قزوین
کانون شاخه آزاد امور جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان البرز

دبیر کانون (کوجل) بازدید : 29 پنجشنبه 21 فروردین 1393 نظرات (0)
نوشين نجفي زادگان كارشناس آموزشي بيماران ديابتي در جلسه آموزشي بيماران ديابت كه در انستيتو غدد داخلي ايران برگزار شد، با تاكيد بر لزوم آزمايش كليه ها در بيماران ديابتي، گفت: مبتلايان به ديابت نوع اول لازم است

 

به فاصله 5 الي 10 سال پس از تشخيص بيماري، كليه هاي خود را آزمايش كنند و ديابتي هاي نوع دو نيز حتما بايد بلافاصله پس از ابتلا با تشخيص بيماري مورد آزمايشات لازم كليه، قرار گيرند. وي همچنين با اشاره به اين كه، بيماران ديابتي داراي فشار خون بالا، همواره در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي كليوي و چشمي قرار دارند، افزود: اختلال در عملكرد عروق كليوي و نارسايي آن از مشكلات اصلي كليه ها در اين بيماران است كه افزايش پروتئين ( آلبومين) جزء اولين علايم آغاز نارسايي كليه ها بوده و در صورت درمان نشدن، پس از طي مدتي، كليه ها به دياليز و در نهايت پيوند نياز پيدا خواهد كرد.

نوشين نجفي زادگان كارشناس آموزشي بيماران ديابتي در جلسه آموزشي بيماران ديابت كه در انستيتو غدد داخلي ايران برگزار شد، با تاكيد بر لزوم آزمايش كليه ها در بيماران ديابتي، گفت: مبتلايان به ديابت نوع اول لازم است

به فاصله 5 الي 10 سال پس از تشخيص بيماري، كليه هاي خود را آزمايش كنند و ديابتي هاي نوع دو نيز حتما بايد بلافاصله پس از ابتلا با تشخيص بيماري مورد آزمايشات لازم كليه، قرار گيرند. وي همچنين با اشاره به اين كه، بيماران ديابتي داراي فشار خون بالا، همواره در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي كليوي و چشمي قرار دارند، افزود: اختلال در عملكرد عروق كليوي و نارسايي آن از مشكلات اصلي كليه ها در اين بيماران است كه افزايش پروتئين ( آلبومين) جزء اولين علايم آغاز نارسايي كليه ها بوده و در صورت درمان نشدن، پس از طي مدتي، كليه ها به دياليز و در نهايت پيوند نياز پيدا خواهد كرد.


بيمارن قندي و ابتلا به التهاب ريوي

 

تحقيق نشان داد بيماران قندي بيش از ديگران در معرض ابتلا به التهاب ريوي قرار دارند. به نوشته پايگاه اينترنتي الجزيره، پزشكان بيمارستان ارناو دي فلانوفا اسپانيا گفتند: تمام پيش فرض هاي دلايل ابتلا به التهاب ريوي و معالجه آن در خصوص بيماران قندي تغييرپذير است.
آن ها افزودند: ابتلا به التهاب ريوي در بيماران قندي بسيار خطرناك تر از ابتلاي اين التهاب به وسيله بيماران غير قندي است.
پزشكان اسپانيايي خواهان معالجه و مراقبت ويژه از بيماران قندي در بيمارستان هاي تخصصي شدند و گفتند: احتمال مرگ و مير در بيماران قندي در زمان التهاب ريوي بسيار زياد است.

ديابتي ها با مصرف نكردن دارو سلامتي خود را بطور جدي به خطر مي اندازند

به گزارش سرويس خبرهاي بهداشتي رويترز از نيويورك، در اين مطالعه مشخص شد، بيماراني كه از دارو درماني خود پيروي نمي كنند، فشار خون، سطح كلسترول ‪ LDL( عامل بسته شدن سرخرگها) و سطح قند خون بالاتري دارند كه نشان دهنده كنترل ضعيف ديابت است. دكتر "پي.مايكل هو" از "مركز پزشكي دنور وي.اي" و همكارانش گزارش دادند، در بيماراني كه داروهاي خود را بطور كامل مصرف نمي كنند، نسبت به بيماراني كه داروهاي خود را طبق تجويز پزشك مصرف مي كنند، احتمال بستري شدن ‪ 58 درصد و احتمال مرگ و مير ‪ 81 درصد بيشتر بود. 
هو متذكر شد، پايين تر بودن خطر بستري شدن در بيمارستان و مرگ و مير بيماراني كه داروهاي خود را مصرف مي كنند، احتمالا ناشي از فوايد اين داروها و نيز متاثر از اين واقعيت است كه بيماراني كه داروهاي خود را بطور منظم مصرف مي كنند، احتمالا ساير رفتارهاي بهداشتي را كه به پايين تر آوردن اين خطرها منجر مي شود، رعايت مي كنند. 
هو گفت: اين مطالعه تاكيدي است بر اينكه براي بيماران ديابتي، مصرف دارو مطابق آنچه تجويز شده است، تا چه حد حائز اهميت است . 
در اين مطالعه، بيماراني كه از دارو درماني خود پيروي نمي كردند جوانتر از بيماراني بودند كه داروهاي خود را طبق تجويز پزشك مصرف مي كردند و دچار بيماريهاي كمتري نيز بودند. 
نتايج اين مطالعه در شماره اكتبر ‪ ،2006 نشريه "آرشيو پزشكي داخلي" چاپ شده است.

 

 


 

شرايط روزه داري بيماران ديابتي

 

ميزان قند خون بيماران ديابتي كه در حال حاضر 4 ميليون نفر از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده اند، به طور معمول بايد بين 60 تا 140 ميلي گرم درصد باشد. در اين ميان، بيمار ديابتي كه بدون انجام مشاوره با پزشك، روزه داري مي كند، در معرض خطر جدي افزايش درازمدت قند خون قرار دارد كه اين امر علاوه بر عوارض جسمي، عوارض جانبي ديگري از جمله افزايش هزينه و حتي غير ممكن شدن درمان را در پي دارد. 
بنابراين، افراد ديابتي با توجه به اين كه به كدام گروه از بيماران تعلق دارند و همچنين علاوه بر توجه به آموزش هاي لازم كه در زمينه تشخيص توانايي در روزه داري دريافت كرده اند، الزامي است با پزشك خود نيز در اين مورد مشورت نمايند. 
بنا به گفته پزشكان انجمن ديابت ايران، بيماراني كه قند خون و يا قند ادرار خود را در منزل مورد آزمايش قرار نمي دهند، به احتمال بسيار زياد قادر به روزه داري نخواهند بود. اما در اين ميان بيماران تحت درمان مي توانند با رعايت برخي شرايط لازم روزه بگيرند. 
گفتني است از آنجا كه بيماران تحت درمان با انسولين در پي تزريق دارو، به دفعات بايد غذا ميل كنند، لذا روزه داري به آنها توصيه نمي شود. بنابراين آنها نمي توانند تزريق خود را مگر در موارد خاص و زير نظر پزشك معالج، حذف كنند. 
از سوي ديگر افراد تحت درمان با داروهاي خوراكي يعني قرص نيز بهتر است در زمينه روزه داري با پزشك معالج مشورت كنند. اما به طور كلي براي افرادي كه قادر به كنترل قند خون خود در حد طبيعي هستند، با رعايت شرايطي خاص، روزه داري بلامانع است. 
قابل ذكر است كه اين بيماران بايد مدتي قبل از شروع ماه رمضان، به طور آزمايشي، روزه داري را آغاز كنند و طي روز نيز قند خون خود را آزمايش كنند. 
به گفته متخصصان، ميزان قند خون بيماران ديابتي روزه دار بايد قبل سحر، حداكثر 120 ميلي گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر، حداكثر 160 ميلي گرم درصد، بين ساعت 1 تا 3 بعدازظهر، حداقل 70 ميلي گرم درصد، قبل از افطار، حداكثر 120 ميلي گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار، حداكثر 160 ميلي گرم درصد باشد. 
شايان ذكر است كه بيماران روزه دار بايد در هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذايي قرص خود را ميل كنند و پس از گذشت مدتي غذا خوردن را آغاز كنند. 
علاوه بر اين بيماران بايد هنگام سحر نيز مقدار دارو را تقريبا به نصف كاهش دهند و فراموش نكنند كه حتما دو ساعت بعد از افطار و خوردن سحري قند خون يا قند ادرار خود را آزمايش كنند. 
گفتني است: در ميان بيماران ديابتي افرادي نيز كه بدون دارو قند خون خود را كنترل مي نمايند، مي توانند با مشورت پزشك روزه بگيرند. 
اين بيماران بايد مقدار غذاي افطار خود را به دو تا سه وعده تقسيم و هنگام افطار، از خوردن همه مواد غذايي در يك زمان جدا خودداري كنند. 
در هر حال، بايد توجه شود كه طي روزه داري مقدار كالري دريافتي روزانه اين بيماران بايد به دو سوم مقدار معمول كاهش يابد يعني الزامي است يك سوم كمتر از حد معمول غذا ميل شود.


عادت به مصرف كيك با چاي در صبحانه فرد را مستعد ابتلا به ديابت مي كند

 

( به افراد بي اشتها توصيه مي شود به جاي مصرف چاي و بيسكويت يا كيك در صبحانه حداقل از يك ليوان شير با چند عدد خرما يا چند عدد خرما با گردو استفاده كنند.) دكتر انصاري، متخصص تغذيه اظهار داشت: ( مصرف كيك با چاي شيرين يا بيسكويت با چاي و قهوه شيرين گرچه ممكن است تا اندازه اي احساس گرسنگي را فروكش كند و قند خون را براي ساعاتي افزايش دهد اما به دليل اينكه بدن را وادار به سنتز انسولين مي كند و انسولين هم منجر به استفاده بدن از قند خون مي شود، قند خون را به سرعت پايين مي آورد.) 
وي افزود: ( 2 تا 3 ساعت پس از مصرف اين مواد فرد احساس خستگي، گرسنگي و بي حوصله گي مي كند كه مجددا مصرف كيك يا بيسكويت با چاي تكرار مي شود، همين امر در دراز مدت منجر به انسولين زدگي مي شود و فرد مستعد ديابت، چربي خون بالا و چاقي مي شود.) 
اين متخصص تغذيه متذكر شد: ( خوردن قندهاي ساده نظير كيك و بيسكويت و چاي در صبحانه براي افراديكه اشتها به خوردن صبحانه ندارند توصيه نمي شود و بهتر است بجاي آن از چند عدد خرما با گردو يا يك ليون شير با خرما استفاده شود.)

قرص ضد ديابت انسولين تزريقي را بازنشسته مي کند

يک شرکت انگليسي در حال بررسي و توسعه قرصي است که در آينده جايگزين انسولين تزريقي براي مصرف بيماران ديابتي شود. شرکت "ديابت شناسي" انگليس در شصت و هفتمين کنگره انجمن ديابت آمريکا در شيکاگو در اين خصوص توضيح داد که در هر حال توسعه قرصي با يک ماده ويژه است که بتواند با مصرف دهاني و حل شدن در اسيد معده در آينده جايگزين انسولين تزريقي شود.
به همين منظور گروهي از دانشمندان دانشگاه کارديف انگليس آزمايش باليني اين داروي جديد را روي 16 بيمار داوطلب مبتلا به ديابت نوع دو آغاز کرده اند.
نتايج اين آزمايش که با مصرف دوبار در روز انجام مي شود، نشان مي دهد که اين دارو سطح گلوسمي را بدون ايجاد هيچ مشکلي تحت کنترل نگه مي دارد. 
براساس گزارش ديلي ميل، سلولهاي بتا در پانکراس انسولين توليد مي کنند و زماني که اين توانايي خود را از دست بدهند، ميزان انسولين خون کاهش يافته و بيماري ديابت بروز مي يابد.
در حال حاضر 21 ميليون نفر در آمريکا از اين بيماري رنج مي برند. گلن تراورز، مدير اجرايي شرکت ديابت شناسي در خصوص اين قرص اظهار داشت :" اغلب کساني که از بيماري ديابت رنج مي برند، از تزريق روزانه انسولين ابراز ناراحتي مي کنند، ما اميدواريم که اين محصول بتواند گامي بسوي درمان اين بيماري و رفع اين مشکل بردارد."

 

 


 

كاهش قند خون به كمك يك مخلوط پروتئيني

 

يك مخلوط پروتئيني افزايش دهنده انسولين مي تواند به كنترل قند خون بيماران ديابتي پس از مصرف يك غذاي پركربوهيدرات كمك كند. به گزارش مدلاين پلاس، نتايج مطالعه اي نشان مي دهد مرداني كه مبتلا به ديابت تيپ دو بودند پس از نوشيدن يك آشاميدني داراي كربوهيدرات به همراه مخلوطي از پروتئين هاي خاص قند خونشان كمتر از زماني بود كه نوشيدني را بدون مخلوط پروتئيني مصرف مي كردند. پيش از اين مشخص شده بود مخلوط پروتئيني شامل كازئين هيدروليزات كه از شير به دست مي آيد و دو اسيد آمينه به نام هاي لوسين و فنيل آلانين توليد هورمون انسولين را كه تنظيم كننده قند خون است، تحريك مي كند. ديابت تيپ دو زماني پيش مي آيد كه بدن ديگر قادر به استفاده مناسب از انسولين نيست. 
نتايج اين مطالعه نشان داده است مخلوط پروتئيني پاسخ انسوليني افراد شركت كننده در آزمايش را تا 299 درصد افزايش داده است. به گفته سرپرست اين تحقيق مخلوط پروتئيني فوق را مي توان همراه با داروهاي خوراكي حساس كننده انسولين براي كنترل ديابت تيپ دو به كار برد.

هر ورزشي به بهبود ديابت كمك مي كند

به گزارش خبرگزاري رويترز نيل جي اسنولينگ و ويل جي هاپكينز در دانشگاه تكنولوژي اوكلند در نيوزلند كه اين تحقيق را انجام داده اند، مي گويند اثرات ورزش بر قند خون چندان زياد و بيشتر از اثر رژيم غذايي و داروها نيست، بنابراين همراه كردن اين سه شيوه تاثير قابل توجه تري بر قند خون به جاي مي گذارد.اسنولينگ و هاپكينز يادآور مي شوند كه در ديابت نوع 2 ورزش اساس درمان است، چرا كه بيحركتي خطر اين نوع ديابت را مي افزايد.
اين پژوهشگران براي تعيين نوع ورزشي كه ممكن است كه بيشترين تاثير را در كنترل قند خون داشته باشد، 27 مطالعه را كه مجموعا بر روي بيش از 1000 نفر انجام شده بود، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند تا تاثير ورزش را بر هموگلوبين A1C- معيار كنترل دراز مدت قند خون در ديابتي ها- بررسي كند.
نتايج نشان داد كه هر نوع ورزشي كه 12 هفته يا بيشتر طول بكشد، باعث مي شود ميزان هموگلوبين A1C به اندازه 0.8 درصد پايين بيايد.تركيب ورزش هاي قدرتي و هوازي تاثير بيشتري از انجام هر يك از اين ورزش ها به تنهايي در كاهش اين شاخص داشت، اما ورزش شديدتر اثر بيشتري از لحاظ كنترل قند خون به جا نمي گذاشت، شايد به علت كه ادامه دادن برنامه هاي ورزشي سنگين براي افراد مشكلتر است.
نكته مهمتر اينكه در افرادي بيماري شديدتري داشتند، ورزش تاثير بيشتري به جاي از لحاظ كنترل قند خون مي گذاشت.
اين پژوهشگران نتيجه گيري مي كنند كه گرچه كاهش واقعي خطر بيماري قلبي- عروقي در بيماران ديابتي با ورزش چندان زياد نيست، اما همراه كردن ورزش با رژيم غذايي و داروها مي تواند تا حد زيادي عارضه قلبي در اين بيماران كاهش دهد.

دارچين به درمان ديابت كمك مي كند

 

پژوهشگران مالزيايي به شواهدي دست يافته اند كه نشان مي دهد مصرف دارچين مي تواند با پايين آوردن قند خون به بهبود ديابت كمك كند. 


به گزارش خبرگزاري فرانسه از كوالالامپور، پژوهشگران دانشگاه تكنولوژي مالزي طي سه سال تحقيق دريافتند اين ادويه تاثير مفيدي در بيماري ديابت نوع دوم دارد كه معمولا در دوران بزرگسالي بروز مي كند. 

محمد راجي سرپرست اين تحقيق گفت گياه شناسان در سراسر جهان از دارچين به خاطر خواص آن در بهبود گردش خون ، التيام زخم ها و پيشگيري از اولسر و آلرژي در درمان اسهال و آرتريت استفاده مي كنند. 

روزنامه "استار" در اين زمينه گزارش داد مطالعات آزمايشگاهي در يك دهه گذشته نشان داده است عصاره دارچين تاثيري مشابه انسولين در سلولها دارد. 


انسولين توانايي بدن در مصرف قند را در خون تنظيم مي كند، اما در بيماران ديابتي سلولها توانايي واكنش به اين هورمون را از دست مي دهند. 

كشورهاي روبه رشد آسيايي با افزايش ابتلا به ديابت روبرو هستند. اين بيماري با عواملي مانند چاقي و رژيم غذايي ناسالم مرتبط شناخته شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ کانون شاخه آزاد امور جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان البرز استان قزوین. این وبلاگ در راستای اهداف سازمان جوانان ( کانون شاخه آزاد ) تشکیل شده است و زیر نظر جمعیت هلال احمر شهرستان البرزاستان قزوین فعالیت خود را انجام می دهد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟
    کانون شاخه آزاد شهرستان البرز

    آمار سایت
  • کل مطالب : 96
  • کل نظرات : 25
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 312
  • بازدید ماه : 373
  • بازدید سال : 793
  • بازدید کلی : 10,050
  • کدهای اختصاصی
    کانون شاخه آزاد امور جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان البرز
    چارت اعضاء کانون